1060. Bośnia i Hercegowina

12 cze 2012



Wiszegrad jest znany przede wszystkim dzięki Ivo Andriciowi, który opisał jego życie obracające się wokół starego mostu na rzece Drinie - Most na Drinie (Na Drini Ćuprija).
Powieść rozgrywa się w bośniackim Wiszegradzie. Jej akcja zaczyna się w połowie XVI wieku, wraz ze zbudowaniem przez Turków tytułowego mostu (ćuprija oznacza most w miejscowym dialekcie) w roku 1571. W następnych wiekach wokół budowli będzie się obracać życie miasta, a jego mieszkańców nie ominą dziejowe burze oraz lokalne konflikty (często o podłożu religijnym). Pod koniec XIX wieku Bośnia przejdzie pod opiekę Austro-Węgier, a na początku następnego stulecia stanie się ich częścią. Jednak wówczas do głosu dojdą zwolennicy przyłączenia Bośni do Serbii. Tytułowa budowla jest nie tylko cudem ówczesnej architektury, ale również symbolem tego co niezmienne i trwałe w zawierusze dziejów, symbolicznym mostem łączącym Bośnię z Serbią, Zachód z Orientem.

2 komentarze:

  1. Już ją kiedyś u Mishi widziałam i mi się nieziemsko podoba. Zwłaszcza ta turkusowa rzeka!

    OdpowiedzUsuń
  2. mnie ciekawi czy ona naprawdę ma taki kolor czy to jednak pomoc PSa :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się post, będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie jakiś ślad - napisz komentarz, daj lajka pod postem na FB lub polub mój profil na FB: Pasażerka palcem po mapie





SZABLON BY: PANNA VEJJS.