760. Bośnia i Hercegowina

21 sty 2012


Most Mehmeda Paszy Sokolovicia to most na rzece Drinie w Wiszegradzie w kontrolowanej przez Serbów części Bośni i Hercegowiny. W roku 2007 został wpisany, jako drugi obiekt położony na terytorium tego państwa, na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Został zbudowany w XVI wieku według projektu tureckiego architekta Sinana na rozkaz wielkiego wezyra Mehmeda Paszy Sokolovicia. Liczy 179,5 metra długości i składa się z 11 łuków łączących przęsła, o długości od 11 do 15 metrów. Trzy spośród z nich zostały zniszczone podczas I wojny światowej, a 5 podczas II wojny światowej. Za każdym razem był jednak odbudowywany. W 1992 był miejscem kaźni wielu bośniackich cywilów, zabijanych przez serbskie bojówki.
Obiekt jest tytułowym "bohaterem" powieści Most na Drinie (1945), uważanej za jedno z najważniejszych dzieł jugosłowiańskiego noblisty Ivo Andricia, który wychowywał się w Wiszegradzie.

5 komentarzy:

  1. Niezwykle rzadka i piękna pocztówka! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ślicznota ^^ ja to stamtąd chyba jeszcze nie mam nic :c

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna, piękna, ja mam jedną z Bośni, ale nieciekawą, mimo, iż też unescowa :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Pocztówka i miejsce na nim piękne, szkoda, że taka smutna historia się z nim wiąże.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przecudna... nie dość, że takie "egzotyczne" państwo, to na dodatek, jeden z moich ulubionych motywów pocztówkowych - mosty i biała ramka - 3 w 1.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się post, będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie jakiś ślad - napisz komentarz, daj lajka pod postem na FB lub polub mój profil na FB: Pasażerka palcem po mapie





SZABLON BY: PANNA VEJJS.