394. Cypr

18 lis 2010


od: Andri

Cypr (Republika Cypryjska) to państwo położone we wschodniej części Morza Śródziemnego u wybrzeży Turcji, Syrii i Libanu. Nazwa wyspy pochodzi od łacińskiej nazwy miedzi (cuprum), której Cypr był w starożytności głównym dostawcą.
Cypr, choć administracyjnie należy do Europy, to wyspa, na której leży, geograficznie należy do Azji. Trzeba zaznaczyć też, że Cypr jest jednym z ostatnich epizodów walki chrześcijan i muzułmanów w rejonie Morza Śródziemnego i jednym z ostatnich śladów ekspansji tureckiej w Europie.
Republika Cypryjska wraz ze Słowenią była jednym z najbogatszych z kandydatów wstępujących do UE w 2004 roku. Pod koniec lat 90. XX w. Republika Cypryjska stała się jednym z najwygodniejszych "rajów podatkowych" dla europejskiego biznesu, który został tu zwabiony niskim podatkiem od zagranicznych spółek (tzw. offshore). Głównym uczestnikami obrotu finansowego na wyspie są biznesmeni rosyjscy. Cypr stał się w 2003 roku drugim (tuż po Niemczech, a przed USA) inwestorem zagranicznym w Rosji. Wychodzą tu 3 rosyjskojęzyczne gazety, a w sklepach i lokalach gastronomicznych (o szyldach pisanych cyrylicą!) dostępne są tradycyjne rosyjskie produkty i potrawy.

5 komentarzy:

  1. Fajne to osioły ;D No i znaczek jaki dobrany idealnie :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ej no...Kasia mnie uprzedziła, a to urwis no ;) Osły są genialne!

    OdpowiedzUsuń
  3. I jaki super wygodny środek transportu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ja ciągle czekam na swój cypr...

    OdpowiedzUsuń
  5. Pocztówkę z Cypru mam, ale ta też mi się podoba. Jest taka naturalna :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się post, będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie jakiś ślad - napisz komentarz, daj lajka pod postem na FB lub polub mój profil na FB: Pasażerka palcem po mapie





SZABLON BY: PANNA VEJJS.